چهره هایی که به بیماری مزمن انسداد ریه مبتلا هستند

چهره هایی که به بیماری مزمن انسداد ریه مبتلا هستند

مریضی طولانی انسدادی ریه (COPD)، یه جور مریضی ریویه که کم کم بدتر می‌ شه.
اصلی‌ترین نشونه‌های این مریضی شامل مواردی مثل تنگی نفس، سرفه و خلط سینه س. جالبه بدونین که بیشتر آدمایی که «برونشیت طولانی» دارن، به COPD گرفتار می‌شن.

عادی‌ترین عامل ایجاد COPD مصرف دخانیاته، البته عوامل دیگری مثل آلودگی هوا و وراثت هم نقش کمتری در ایجاد اون دارن.

لازمه اشاره کنیم که این مریضی حدود پنج درصد از جمعیت دنیا رو گرفتار ساخته. طوری که براساس آمار، در سال ۲۰۱۲، این مریضی سومین عامل اصلی در مرگ افراد بوده و بیشتر از ۳ میلیون نفر رو به کام مرگ فرستاده س.

بخاطر این، در ادامه این مطلب ۶ چهره شناخته شده ای که به مریضی طولانی انسدادی ریه گرفتار هستن رو براتون معرفی کردیم. واسه آشنایی با اونا در ادامه با ما همراه باشین.

لیئونارد لیموی

لیموی که بیشتر واسه بازی در نقش مستر اسپاک در فیلم پیشتازان فضا شناخته می شه، در اثر مریضی طولانی انسدادی ریه (COPD) در سن ۸۳ سالگی در لس آنجلس درگذشت. ایشون به مدت طولانی سیگاری بوده.

ایمی واینهاوس

خواننده و ترانه سرای بریتانیایی با ترکیب الکترونیک سبک‌های موسیقی جاز، سول، ریتم و بلوز شناخته می‌شه هم به مریضی طولانی انسدادی ریه (COPD) گرفتار بود. با اینکه این مریضی بیشتر در مردان و در میان سالی بروز می کنه، اما وقتی واینهاوس ۲۴ ساله بود، مشخص شد مشکل ریه داره.
این هنرمند در آخر در سن ۲۸ سالگی در اثر سومصرف الکل در خونه خود درگذشت.

این مطلب را هم از دست ندهید :   تحصیل مجانی با بورسیه های ژانویه ۲۰۱۷ [قسمت اول]

کریستی تورلینگتون

تورلینگتون، سوپر مدل مشهور در سن ۳۱ سالگی متوجه شده که به مریضی طولانی انسدادی ریه گرفتار هستش.
باحال اینه که نشونه های این مریضی در چهره ایشون اصلا دیده نمی شه.
ایشون به دلیل دچار شدن به این مشکل، سیگار رو ترک کرده.

ویلیام اف بوکلی جی آر.

بوکلی که دبیر مجله نشنال ریویو بود در تموم طول بزرگسالی خود سیگار می کشید. این روزنامه نگار که برنده جوایزی مثل نشون افتخار آزادی رئیس‌جمهوری شده از مریضی COPD رنج می بره و در آخر هم در سال ۲۰۰۸ میلادی در سن ۸۲ سالگی درگذشت.

دین مارتین

این خواننده، بازیگر و مجری قهار تلویزیونی که با لقب «شاه باحال» هم شناخته می شه در تموم طول جوونی خود به مصرف سیگار و الکل اعتیاد داشت. اما نتیجه اون همه عیاشی و خوشگذرونی در سالای قدیمی سالی ظاهر گشت و این هنرمند موفق که یکی از مشهورترین سرگرم‌کنندگان آمریکایی اواسط قرن ۲۰ام بود در سن ۷۸ سالگی در اثر مریضی طولانی ریه درگذشت.

لونی اندرسون

این هنرپیشه مشهور در خونه ای متولد و بزرگ شده که سیگار کشیدن بسیار نرمال و عادی بود. والدین ایشون هر دو از برونشیت طولانی رنج می برن. اندرسون که از کودکی در برابر دود سیگار قرار داشته و حالا به مشکلات ریوی مبتلاست، هم جهت با آگاهی دادن به مردم در مورد COPD فعالیت می کنه.

راهکارهایی واسه پیشگیری از دچار شدن به مریضی طولانی انسدادی ریه 

این مطلب را هم از دست ندهید :   چگونه زندگی آسوده و بی‌دغدغه داشته باشیم؟ بدون استرس، بدون اضطراب

هر چی سیگار بیشتری دود کنین، خطر دچار شدن به بیماریا و مشکلات ریوی در بدن شما بیشتر میشه. عوضش این کار، روشای متنوعی که واسه ترک سیگار وجود دارن رو مورد بررسی قرار داده و براساس سبک زندگی خود گزینه مناسب رو انتخاب کنین. از چسب و آدامسای نیکوتین گرفته تا کاهش کم کم سیگار، راهکارهای زیادی واسه ترک سیگار وجود دارن که بسیار هم کاربردی هستن.

bagh