چگونه زندگی آسوده و بی‌دغدغه داشته باشیم؟ بدون استرس، بدون اضطراب

چگونه زندگی آسوده و بی‌دغدغه داشته باشیم؟ بدون استرس، بدون اضطراب

استرس و اضطراب حجم بزرگی از زندگی مردم نسل الان رو تشکیل داده‌ان و هر دو پیامدها منفی بسیار زیادی دارن که بعضی وقتا جبران‌ناپذیره.

از استرس کار و استرس سخنرانی گرفته تا اضطراب‌هایی که معلوم نیس ریشه در چی دارن و به چه دلیل این حد از نگرانی شدید رو واسه فرد بوجود می‌بیارن!

شاید براتون این سوال پیش اومده باشه که مگه استرس و اضطراب با هم فرق دارن؟ بله. این دو مشکل از هم متفاوت هستن؛ هر چند تفاوتشان خیلی محسوس نیس اما روشن‌ترین فرق استرس و اضطراب اینه که استرس دلیل روشنی داره.
در حالی که ممکنه دلیل مشخصی واسه اضطراب وجود نداشته باشه. در انتهای مطلب در مورد فرق این دو آسیب بیشتر براتون توضیح داده‌ایم.

موضوع مهمی که واسه داشتن زندگی راحت و بی‌نگرانی باید بدونین اینه که استرس و اضطراب باید از زندگی حذف یا دست کم کمرنگ شن. واسه این منظور هم فوت وفن‌ها و روش‌های درمانی متنوعی هست.
واسه آشنایی با بعضی فوت وفن‌ها در ادامه همراهمون باشین.

ورزش کردن واسه نابود کردن گرفتگی و درد در ناحیه کمر و گردن 

انجام تمرینات لازم واسه کاهش درد گردن و کمر شامل موارد زیره:

  • بالا انداختن شونِه: شونِه‌های خود رو بالا ببرین و تا حد ممکن اونا رو به گوش‌های خود نزدیک کنین. به مدت ۵ ثانیه در همین وضعیت بمونین. بعد شونِه رو پایین بیارین. این تمرین رو سه بار پشت سر هم تکرار کنین.
  • چرخاندن چانه: صاف و بدون قوز کردن بشینین. چانه خود رو تا جای ممکن به سمت شونِه سمت راست بچرخونین. به مدت ۱۰ ثانیه در این وضعیت بمونین. بعد دوباره چانه رو به حالت اول خود برگردونین. حالا نوبت چرخش به سمت چپه، چانه رو تا حد ممکن به سمت شونِه چپ بچرخونین و ۱۰ ثانیه نگه دارین.
  • کج کردن سر: صاف بشینین و رو به روی خود رو نگاه کنین. بعد به آهستگی سر رو به سمت چپ خم کنین، طوری که شونِه رو لمس کنه.
    ۱۰ ثانیه در همین حالت بمونین. سر خود رو به حالت نرمال برگردونین و ۲ ثانیه در این وضعیت بمونین. پس از اون، سر رو به سمت شونِه راست خم کنین و تلاش کنین سر شونِه رو لمس کنه.
    ۱۰ ثانیه در این حالت بمونین و دوباره به حالت عادی برگردین.
  • کشیدن کمر: کف دست‌های خود رو روی کمرتون بذارین و تلاش کنین کمر رو به جلو فشار بدین. ۱۰ ثانیه این حالت رو حفظ کنین.
این مطلب را هم از دست ندهید :   ۱۰ تاثیر شگفت انگیز و مفید استرس بر بدن

آرامش و آرامش فوری روح با کمک طب سوزنی

سه نقطه که با فشار اونا می‌تونید استرس رو از بین ببرین:

  • Union Valley: فاصله بین انگشت شست و انگشت اشاره س. از انگشتان شست و اشاره دست راست واسه فشار دادن این نقطه روی دست چپ استفاده کنین و برعکس. باید ۳۰ ثانیه انگشتان رو در این نقطه نگه دارین و همزمان هم به آرومی و عمیق نفس بکشین و نفس خود رو بیرون بدین. این تمرین رو سه بار پشت سر هم انجام بدین و بعد سراغ دست دوم برید.
  • Great Rushing: این نقطه در حد فاصل بین انگشت شست پا و بلندترین انگشت پا قرار داره.
    ۲۰ ثانیه این نقطه رو فشار بدین و بعد سراغ پای دوم برید.
  • Spirit Gate: این نقطه در بخش داخلی مچ دست و محل تلاقی انگشت کوچیک و مچ قرار داره.
    نقطه توخالی این منطقه رو به مدت ۲ تا ۳ ثانیه به آرومی فشار بدین. با دست راست، دست چپ رو فشار بدین و برعکس.

یوگا کردن واسه کاهش استرس و اضطراب

Paschimottanasana: واسه انجام «حالت نشسته و خمیده به سمت جلو»، روی زمین بشینین، پاهای خود رو دراز کنین طوری که انگشتان پا به سمت خودتون باشه. در حالی که نفس عمیق می‌کشید، دست‌های خود رو بالای سر ببرین و بکشین. نفس خود رو بیرون بدین و همزمان به سمت جلو خم شید. دست‌ها رو پایین بیارین و انگشتان پا رو بگیرین. در حالیکه نفس می‌کشید سر خود رو خم کنین. هنگام بازدم شکم رو به سمت زانو جلو بدین. نفس بگیرین و به حالت نشسته اولیه برگردین. به آرومی نفس خود رو بیرون بدین و بازوها رو پایین بیارین.

Uttana Shishosana

Uttana Shishosana: روی زانو روی زمین بشینین و کف دست‌ها رو هم روی زمین بذارین (مثل میز). در حالی که نفس رو بیرون می‌بدین به آرومی دست‌ها رو به سمت جلو حرکت بدین تا سینه به زمین نزدیک شه.
سر خود رو شل کنین تا پیشونی زمین رو لمس کنه.
نفس بگیرین و پهلو و باسن رو عقب و بالا بکشین. نفس عمیق بکشین و به مدت ۱۰ ثانیه در همون حالت بمونین. بعد بدن خود رو ریلکس کنین.

Uttanasana: صاف وایسید و پاها رو به هم بچسبونین. دست‌های خود رو بالای سر ببرین و به آروم یبه سمت جلو خم شید و تلاش کنین انگشتان پاها رو لمس کنین. نفس عمیق بکشین و تا جایی که احساس تنگی نفس ندارین، اونو نگه دارین. بعد به آرومی خود رو به بالا بکشین، دست‌ها رو هم بالا ببرین و بعد آرومی پا رو روی زمین بذارین  و در حالت نرمال وایسید.

ماساژ دادن سر، چشم‌ها و دست‌ها

  • ماساژ شقیقه‌ها: با به کار گیری انگشت‌های اشاره، میانی و انگشت حلقه به مدت ۱۰ ثانیه شقیقه‌ها رو ماساژ بدین. ۵ ثانیه استراحت و دوباره اونو تکرار کنین. این کار رو ۳ بار پشت سر هم تکرار کنین.
  • ماساژ چشم: چشم‌های خود رو ببندین و با به کار گیری انگشت اشاره و انگشت میانی دور چشم‌ها رو ماساژ بدین. از بخش داخلی و کنار چشم در کنار استخون‌های بینی شروع کنین و به سمت خارجی چشم‌ها برید. ماساژ رو در حالت زمونه ای باید انجام بدین و اونو ۵ بار پشت سر هم تکرار کنین.
  • ماساژ کف دست‌ها: با کمک دست راست کف و انگشتان دست چپ رو آروم ماساژ بدین. همین کار رو با دست دیگه تکرار کنین.

رو آوردن به سبک زندگی سالم

  • به طور منظم ورزش کنین: تلاش کنین هر روز یه تمرین یا فعالیت ورزشی انجام بدین. با ورزش می‌تونید از فشار و استرس زیاد پیشگیری کنین. ورزش جسمی باعث ترشح اندورفین در مغز و سیستم عصبی می‌شه و کمک می‌کنه تا درد از بین بره.
  • خوشحال و خندان باشین: خنده بر هر درد بی درمان دواست. این شعار نیس و باید بدونین که خندیدن باعث ترشح اندورفین در مغز می‌شه و دردها رو از بین می‌برد.
  • صاف و بدون قوز وایسید و راه برید.
  • از مصرف غذاهایی که دلیل بروز سردرد می‌شن دوری کنین: کافئین و نمک می‌تونن سردرد رو زیاد کنه.
    بخاطر این پیشنهاد می‌کنیم تا حد امکان از مصرف اونا دوری کنین. بادام زمینی، پنیر کهنه، ماهی دودی، جگر مرغ و شور و خیارشور هم جزو خوراکی‌هایی هستن که سردرد می‌بیارن و بهتره از اونا دوری کنین.
  • از سیگار و الکل دوری کنین. 
  • آب زیاد بخورین. 
  • خوب بخوابین. باید دستکم ۸ ساعت در شبونه‌روز بخوابین. کیفیت خواب و داشتن خواب کافی واسه آرامش و نابود کردن استرس لازمه.

فرق استرس و اضطراب

وقتی که کسی می‌گوید دچار نگرانیه و این نگرانی و ترس دلیل روشنی داره که فرد به اون آگاهه، می‌بگیم که اون دچار مشکل استرس شده.
اما وقتی که نگرانی و دلشوره‌های فرد بدون دلیله و فرد دلیل درستی واسه اون نداره، یعنی دچار مشکل اضطراب شده.

استرس می‌تونه مثبت باشه در حالی که اضطراب ویژگی مثبتی نداره. مثلا استرس دانشجویان واسه گرفتن نمره بالا باعث می‌شه تا درس خوندن و آماده شدن واسه آزمون رو جدی‌تر بگیرن.

از فرق‌های دیگه این دو مشکل باید گفت که استرس قبل از اضطراب ایجاد میشه. هم اینکه باید بدونین که استرس به‌طورکلی، تجربه‌ای موقتیه، درحالی‌که اضطراب مسئله‌ای دائمی درباره‌ی سلامت روحی و روانی افراده.

استرس عکس العمل بدن در برابر تغییرها و رقابت‌هاست و از نظر مدت‌زمان و شدت، در افراد جور واجور فرق داره.

استرس واکنشیه به مشکلات و فشارها، و اضطراب واکنشیه به استرس‌ها.

استرس وقتی پایان می‌یابد که مسئولیت یا واقعه‌ای استرس‌آور تموم می‌شه. اگه فقط دچار استرس هستین، واسه رفع و حل اون باید منبع اصلی این استرس رو پیدا کنین. پیدا کردن عامل اصلی استرس و ناراحتی‌تون می تونه به شما در رفع مشکل‌تون کمک کنه.

بیشترِ نشونه‌های استرس و اضطراب مشابه هم هستن: ازدست‌رفتن تمرکز، کج‌خلقی، مشکل در خواب و مشکلات معده.

اما چیزی که میون این دو فرق ایجاد می‌کنه، احساس پیوسته‌ی نگرانی و وحشت به وجود اومده به وسیله اضطرابه. تموم مشکلات مربوط به اضطراب یه اشتراک دارن: نگرانی و ترسی همیشگی در شرایطی که تهدیدی وجود نداره، مثلا: «اگه به این زودی‌ها شغلی پیدا نکنم، کرایه‌‌خونه‌ام رو نمی‌توانم پرداخت کنم» یا «اگه رئیس در دلش ازم متنفر باشه و قصد اخراجم رو داشته باشه، چه کنم؟ دوباره بعد از اخراج واسه پول کرایه‌خونه لنگ می مانم و بدبخت می‌شوم و… ». درواقع تموم این نگرانی‌ها از مسائلیه که هنوز به‌وقوع نپیوسته‌ان.

bagh