۱۰ تاثیر شگفت انگیز و مفید استرس بر بدن

۱۰ تاثیر شگفت انگیز و مفید استرس بر بدن

شاید هر کدوم از ما با خوندن این متن متعجب شیم. واقعیت اون هستش که ما همیشه استرس رو یه عامل منفی و خراب کننده تلقی می کردیم اما چیزی که در تحقیقات گذشته علمی روی اثرات استرس بر بدن به دست اومده نشون میده که داشتن استرس به اون بدیایی که در تصور ما وجود داشت نیس بلکه در مواردی می تونه به درد بخور هم باشه.

در ادامه این نوشته به بررسی ۹ دلیل تعجب برانگیزی می پردازیم که نشون میدن استرس می تونه واسه بدن به درد بخور هم باشه. پس با خوندن کامل متن واسه دریافتای علمی و دلایل مخفی پشت بیولوژی پیچیده بدن همراه شید.

استرس می تونه دلیل رشد مغزتون شه

از قدیم گفته شده چیزی که نتونه تورو بکشه، قوی ترت می کنه.
این مثل قدیمی می تونه در مورد استرس هم کاربرد داشته باشه.

پژوهشای علمی نشون داده که استرس کوتاه مدت می تونه دلیل بهبود کارکرد مغز شه.
محققان این نتیجه رو با انجام آزمایشایی روی موشا گرفتن. وقتی که موشا چند ساعتی در قفسای شون در برابر استرس و خطر قرار گرفتن، این نتیجه به دست اومد که سلولای جدید مغزی در اونا ساخته شد.

بعدا جوندگان هم نتیجه مشابهی رو واسه محققان رو ساختن. پروفسور «دانیلا کوفر» در مصاحبه ای با «برکلی ولنِس» اینجور میگه: “ما تصور می کنیم که نتیجه مشابهی در مورد آدم هم به وجود بیاد. استرس مدیریت شده می تونه دلیل هوشیاری بیشتر و کارکرد بهتر شه.”

ایشون ادامه میده: “انواعی از استرس از جمله چیزی که قبل از امتحان یا یه سخنرانی مهم تجربه می شه می تونه باعث کارکرد شناختی بهتری در فرد شه.”

استرس می تونه باعث بهتر شدن وضعیت حافظه تون شه

وقتی که تعداد سلولای مغز زیاد میشه، می تونه بهتر شدن وضعیت حافظه رو هم به همراه داشته باشه. اگه بخوایم روند رو از دیدگاه بیولوژیکی مورد مطالعه بذاریم، منطقی انگار بگیم، حیواناتی که به خاطر آوردن وضعیتای خطرناک بهتر عمل میکنن، در آینده می تونن از اون وضعیتا دوری کنن.

پروفسور کوفر میگه: “اگه حیوونی با یه صیاد مواجه شه و واسه فرار از اون موقعیت برنامه ریزی کنه، خیلی با اهمیته که بتونه به خاطر آورد که کجا و در چه وقتی با اون وضعیت خطر مواجه شده.
در مورد خود شمام همین طوره. مثلا اگه از یه کوچه ای عبور می کردین و کسی شما رو در اونجا تهدید کرد، مهمه که به خاطر بیارین دقیقا کجا این اتفاق افتاده تا بتونین دفعات بعدی از اون دوری کنین. مغز همیشه پاسخگوی استرسه.”

این مطلب را هم از دست ندهید :   30 نکته مهم برای سرمایه گذاری در ارزهای دیجیتال + بهترین ارزها

تحقیقات انجام پذیرفته بر خزندگان که در دانشگاه ایالتی نیویورک در بوفالو انجام شد نشون داد، خزندگانی که در خطر قرار می گرفتن و راه فرار رو به خاطر می سپردند در دفعات بعدی سریع تر از خطر نجات پیدا می کردن.

استرس می تونه به شما انرژی بده 

استرس خصوصا در مواردی که از نوع مثبت اون باشه می تونه به شما انرژی بیشتری بده.

دکتر «دبورا سرانی» نویسنده ای که واسه کتاب «زندگی با افسردگی» موفق به دریافت جایزه بهترین نویسنده گردید و استاد روانشناسی دانشگاه «ادلفی» هم هست، در این باره میگه: “استرس مثبت که از اون به eustress یاد می شه، تجربه ایه که فایده هایی رو هم می تونه به همراه داشته باشه.”

ایشون ادامه میده: “بعضی از تجاربی که در طول اون، موقعیتای رقابت برانگیزی رو تجربه می کنیم و در بدن و ذهن ما استرس رو به وجود میارن، حتما باعث ایجاد ناامنی و سختی در وضعیت جسمی و روحی ما نمی شن.”

استرس خوب می تونه باعث تحریک عصبا شده و اندورفین سالم رو ترشح کنه.
چیزی که به عنوان استرس خوب ازش صحبت به میون میاد، استرسایی چون، سخنرانی در جاهای عمومی، اجرا روی صحنه، داشتن بچه یا جا به جایی مکان به خونه جدیده.

فکر کردن در مورد مواردی این چنینی می تونه یه تمرین فیزیکی خوب به حساب آید. با اینکه اینجور موقعیتایی بدن رو در وضعیت استرس قرار میدن اما به جای اینکه بدن رو خالی کنه اونو پر از اتفاقات مثبت هم می کنه.

استرس شما رو از مریض شدن دور نگه می داره

درسته که داشتن استرسای داغون کننده و اونم دراز مدت می تونه باعث مریضی تون شه اما استرسای کوتاه مدت و خوب می تونن در بدن تون مقاومت بیشتری رو هم به وجود آوردن.

دکتر سرانی در این مورد میگه: “استرس خوب، کارکرد سیستم ایمنی بدن تون رو زیاد می کنه.” مطالعه انجام شده در دانشگاه استنفورد نشون داده که موشا که کمی تحت استرس قرار گرفتن سیستم ایمنی اونا مقاومت بیشتری رو در مقابل بیماریا نشون داد.

دکتر «فردوس دبهار» استادیار روانشناسی دانشگاه استنفورد، عقیده داره که لازم نیس همیشه سیستم ایمنی رو در بالاترین سطح اون قرار داد. به طور طبیعی مغز با چالشایی که روبرو می شه این وضعیت رو با ترشح هورمونای استرس تنظیم می کنه.

دکتر ابهار میگه: “تحقیقات نشون داده که کمی استرس قبل از تزریق واکسن می تونه اثر اونو بیشتر هم کنه.”

استرس می تونه به ذکاوت بچتون اضافه کنین

این مطلب را هم از دست ندهید :   چگونه زندگی آسوده و بی‌دغدغه داشته باشیم؟ بدون استرس، بدون اضطراب

براساس یافته های علمی بدست اومده از پژوهشای انجام شده در دانشگاه «جون هاپکینز» نشون داده، کودکانی که مادران اونا در برابر کمی استرس قرار داشتن، در ۲ سالگی کارکرد هوشی بهتری رو از خود نشون دادن.

دکتر «جنت اِی. دیچیرتو» در این باره به «پرس ریلیز» میگه: “تحقیقات ما به زنائی برمیگرده که در سبک زندگی متوسط خود، استرس و اضطرابای نرمالی رو متحمل شده بودن.”

ایشون ادامه میده: “در واقع زنان باید این باور رو کمی از خود دور کنن که کمی استرس به جنین اونا آسیب خواهد رسونید.”

استرس می تونه کارکرد شما رو بهتر کنه

کمی انرژی که بر اثر استرس در شما شکل میگیره دلیل افزایش تمرکزتون هم می شه.
روانشناسان از این وضعیت به «جریان» یاد می کنن. استرس خوب دلیل می شه که به اون هدفی که واسه اون استرس رو متحمل میشین نائل آیید.

دکتر سرانی این استرسای خوب رو، استرس دویدن تو یه مسابقه دوی ماراتون، امتحان دادن، شروع یه شغل جدید، دادن یه کنفرانس، دیدن یه دوست جدید، شروع یه تفریح و سرگرمی تازه، ازدواج کردن یا پدر و مادر شدن می دونه.

دلیل اینکه خیلی از افراد تحت فشار و استرس بیشتر کارکرد بهتری دارن هم با این مورد توجیه می شه.
وقتی که واسه حل یه موضوع تلاش می کنین مغز واسه حل کردن اون موضوع در مقایسه با بقیه موارد تمرکز بیشتری می کنه.

استرس به شما اعتماد به نفس بشتری میده

چیزی که در مورد اون استرس رو متحمل میشین به شما در رسیدن به اون چیز کمک می کنه.
چیزی که تحقیقات نشون داده اینه که داشتن استرس خوب به طور کامل متفاوت از نوع طولانی و آسیب زننده اون هستش.

دکتر سرانی در این باره میگه: “استرس خوب، مواد شیمیایی سلامت تری رو در بدن مثل اندورفین ترشح می کنه که به طور کامل متفاوت از مواقع پریشونی و استرس فراوانه.”

استرسایی که قبل از دادن یه کنفرانس در شما به وجود میاد، می تونه کانالای ذهنی خوبی رو تو ذهن تون بوجود آورد که پژوهشا نشون دادن که می تونه بر اندازه اعتماد به نفس شمام اضافه کنین.

استرس می تونه قدرت یکی بودن شما رو هم زیاد کنه

تجربه کمی استرس در زندگی می تونه به طور کامل طبیعی باشه و تا جایی که تبدیل به چیزی آزاردهنده نشده باشه حتی میشه از اون لذت هم برد.

دکتر «کلی مک گونیگال» استاد روانشناسی دانشگاه استنفورد و نویسنده کتاب «اون طرف استرس» در مصاحبه ای با «استنفورد نیوز» میگه: “این موضوع می تونه درست باشه که داشتن یه استرس طولانی و ادامه دار می تونه باعث مریضی و دپرس شدنتون شه اما این موضوع هم می تونه صحت داشته باشه که یه تجربه پراسترس در آخر دلیل قوی تر شدن می شه.”

این مطلب را هم از دست ندهید :   سلسله ترامپ ها؛ نگاهی به ابعاد زندگی کلی خانواده «دونالد ترامپ»، رییس جمهور ایالات متحده

از نظر ایشون بهتره که از استرس دوری نشه اما بهتره که واسه مدیریت اونم راهکارهای سالمی پیدا شه.
واسه اینکه اینجور مدیریتی رو انجام بدین، به عکس العمل بدن تون در مقابل استرس دقت کنین و این کار رو از روی عمد انجام ندین. از اون به عنوان انرژی ای که می تونه دلیل بهتر شدن وضعیت زندگی تون شه یاد کنین.

استرس دلیل می شه که بتونین از پس استرسای بیشتر و بزرگ تر برآیید

شاید احمقانه به نظر برسه اما از دیدگاه روانشناسی با تحمل استرس، مدیریت اون در موارد بیشتر راحت تر میشه.

دکتر مک گونیگال در این باره میگه: “توانایی آموختن از استرس می تونه پایه بیولوژی واسه جواب به استرس باشه.” ایشون ادامه میده: “استرس، تو ذهن شما حک می شه و با گذشت زمان و مواجه شدن با استرس جدید و مشابه دیگه، آمادگی بیشتری واسه برطرف کردن اون دارین. تجربه استرس واسه بدن و ذهن شما مثل یه واکسن عمل می کنه.”

به همین دلایل همه که مثلا منجمان ناسا، ورزشکاران حرفه ای و آدمایی که در اورژانسا کار می کنن، تحت استرسای زیادی مورد امتحان و آزمایش قرار می گیرن تا در صورت ضرورت بتونن از مهارتای بدست اومده استفاده کنن.

مک گونیگال از استرس به عنوان فرصتی واسه آموختن و رشد کردن یاد می کنه.

زندگی تون با معنی تر می شه

وقتی که استرس بیشتری رو در زندگی متحمل میشین به شما کمک می کنه که قدر زندگی رو بیشتر بدونین. در مطالعه ای که در دانشگاه ایالتی فلوریدا، مینه سوتا و استنفورد انجام قبول کرد، از شرکت کنندگان در این تحقیق خواسته شد که  با جمله زیر موافقت یا مخالفت کنن.

“در کل، من تصور می کنم که زندگی ام معناداره.” دکتر مک گونیگال میگه در کمال ناباوری کسایی که استرس بیشتری رو در زندگی خود متحمل شده بودن، زندگی خود رو معنادارتر می دونستن.

دکتر مک گونیگال میگه، این امکان هست آدمایی که استرس بیشتری رو در زندگی خود تحمل می کنن، واسه کارا و روابط خود سرمایه گذاری بیشتری کرده باشن.

همین امر می تونه نگاه شما به استرس رو مورد بررسی دوباره بذاره و اونو به سمت و سویی مثبت تر بکشونه.

دکتر سرانی میگه: “وقتی که در مورد استرس فکر می کنین، به این فکر کنین که این کلمه همیشه هم نمی تونه معنی چیز بدی رو داشته باشه. استرس متعادل در زندگی می تونه اونو واسه شما با معنی هم کنه.”

bagh