نکات ساده ای که در خوردن نوشابه های گازدار با قوطی باید رعایت کنید

نکات ساده ای که در خوردن نوشابه های گازدار با قوطی باید رعایت کنید

شاید شمام داستانای عجیب و غریبی که در اینترنت در مورد خطر نوشیدن نوشابه های گازدار با قوطی آلومینیومی هست رو شنیده باشین. در یکی از این داستانا اومده که خونواده ای به دلیل این که نوشابه خود رو با قوطی خورده بودن در اثر مریضی لپتوزپیروسیس (leptospirosis) همه جون خود رو از دست دادن. به خاطر همین عزممونو جزم کردیم در مورد خطراتی که این عادت داره اطلاعاتی رو در اختیار شما قرار داده و درستی یا نادرستی این داستانا رو به شما نشون بدیم.

بذارین روراست باشیم. خوردن نوشابه های گازدار با قوطی عادت بسیار عادی و البته لذت بخشیه مخصوصا اگه از خونه دور باشیم. مهم ترین کاری که باید در این موارد انجام داد اینه که قبل از باز کردن قوطی نوشابه درب اونو به پارچه یا یه دستمال کاغذی به طور کامل پاک و تمیز کنیم چون قسمت خارجی قوطی در برابر شکلای جور واجور میکروبا و عوامل مریض کننده قرار داره.
اما تنها همین کار کافی بوده و بی خطر بودن نوشیدن نوشاه گازدار با قوطی رو  تضمین می کنه؟ واسه جواب به این سوال با ادامه متن همراه باشین.

همه قوطیای نوشابه در کارخانه در بسته بندیای پلاستیک قرار گرفته که اونا رو از تماس با گرد و خاک و هر نوع کثیفی دیگری محفوظ نگه می داره.
معمولا نوشابه های گازدار با همین بسته بندی خاص و منزوی به سوپرمارکتا منتقل می شن.

این قوطیای نوشابه در بهترین حالت دستکم چند روز رو در قفسه های فروشگاه ها باقی می مانند که در این مدت ممکنه مقداری گرد و خاک روی اونا بشینه پس تمیز کردن درب اونا قبل از نوشیدن کار بسیار منطقی به نظر می رسه. اما با احتمال خیلی کم دیده می شه که قوطی نوشابه اون قدر کثیف شه که نیاز به شستن با محلولای تمیز کننده داشته باشه.

این مطلب را هم از دست ندهید :   تحصیل مجانی با بورسیه های ژانویه ۲۰۱۷ [قسمت اول]

با این وجود قبل از باز کردن در قوطی نوشابه های گازدار به نکات زیر به این موضوع دقت لازم رو به عمل بیارین:

  • قبل از باز کردن و نوشیدن نوشابه اونو تمیز کنین چون نمی دونین که این قوطی در چه مکانی و تحت چه شرایطی نگهداری شده.
  • اگه واسه تمیز کردن درب قوطی از دستمال کاغذی استفاده می کنین باید بدونین که دستمال کاغذی تنها گرد و خاک رو تمیز می کنه و تاثیری روی میکروبای احتمالی که ممکنه روی درب قوطی تلنبار شده باشن نداره.
  • مطمئن شید که قوطی در شرایط ظاهری مناسبی قرار داره.
    قوطی نباید زنگ زده، باد کرده یا آسیب دیده باشه.
  • اگه قوطی باد کرده، این موضوع می تونه نشونه ای بر آلودگی محتویات اون به دلیل روند نادرست استریلیزه کردن باشه. البته باد کردن قوطی می تونه به دلیل وجود سوراخا یا فرورفتگیای ریز در بدنه اونم باشه که در هر صورت مشکل زا هستن.
  • اگه قوطی نوشابه به هر نحوی آسیب دیده باشه ممکنه به دیواره عایق داخلی که از تماس مستقیم مایع (نوشابه) با فلز قوطی جلوگیری می کنه آسیب وارد شده باشه. در این موارد فلز اکسید شده و این اکسید با مایع نوشابه ترکیب می شه که واسه سلامتی خطرناکه. پس تلاش کنین از نوشیدنیای که قوطی اونا دچار آسیب شده استفاده نکنین.

در آخر باید به شما یه پیشنهاد بسیار ساده بکنیم: لازم نیس که شما داستانای عجیب و غریب موجود در اینترنت رو باور کنین اما یادتون باشه که از اونجایی که نمی دونین این قوطیا چیجوری و در چه فضایی نگهداری شدن بهتره قبل از نوشیدن محتویات اونا دربشان رو تمیز کنین چون این قوطیا هم مانند هر بطری یا ظرف دیگری با دهن شما تماس دارن و ممکنه میکروبا و عوامل مریض کننده از این روش وارد بدن شما شن.

این مطلب را هم از دست ندهید :   ۱۰ واقعیت تکان دهنده در مورد نسل کشی ارامنه در دوران حکومت عثمانی

bagh