گشتی زمستانی در بازار رنگارنگ تجریش

گشتی زمستانی در بازار رنگارنگ تجریش

ما، امروز شما رو به یکی از مناطق دیدنی پایتخت می بره. جایی که هم واسه گردشگران داخلی و هم بین المللی، یکی از مقصدای گردشگری مهم شمال تهران هستش و مخاطبان بسیار زیادی داره.

گردشگری شهری به خصوص در زمستون زیبای تهران، حال و هوای خاص خود رو در این روزای سرد داشته و واسه بسیاری که حس اسکی کردن در نقاط شمالی شهر رو ندارن و از پاساژ گردیای لوکس هم خسته شدن، تجریش گردی می تونه هم فال باشه هم تماشا.

با تجریش گردی امروز ما همراه باشین که شما رو به دومین بازار سنتی تهران و قدیمی ترین بازار منطقه شمیران می بره. جایی نزدیک دربند رویایی. . .

 تهران گردی زمستونی

تهران گردی در دی ماه، یکی از بهترین فرصتا واسه گردشگری شهری در کلان شهر دود آلوده. نه از سرمای سوزان اسفند خبریه و نه گرمای تابستون، شما رو به داخل پاساژای لوکس هدایت می کنه.
بعضی از خیابونای پایتخت هم در فصل خزان و هم زمستون، زیبایی خاص خود رو داره که خیابون ولیعصر، یکی از اونا هستش.

اگه شبا از خیابون ولیعصر و بلوار میرداماد گذر کنین، چراغای رنگی آویزون شده از درختان تومند این مناطق رو مشاهده می کنین که جشنواره ای از رنگ و نور رو از بالا و پایین، در برابر دیدگان رهگذران شبونه قرار میدن.
نور پردازی زیبایی که بازتابش به شبکه های آنسوی مرزها هم رسیده.

همونطور که قبلاً در ما اشاره کردیم، گالری گردی و پارک گردیای پاییزی در پایتخت ۲۳۰ ساله ایران، فرصتای بسیاری رو در اختیار گردشگران داخلی و خارجی قرار میده که بهتره از این فرصتای گردشگری شهری کم هزینه استفاده کنیم.
حالا این فرصت حتی در زمستون، در نقاط شمالی پایتخت در دسترسه و به نظر می رسه، فرصت خوبی واسه گردشای اخر هفته ای باشه.

یکی از معروف ترین گردشگران خارجی که تازگیا به تجریش گردی رفته، وزیر امور خارجه استرالیا بوده که در جریان سفر سال گذشته اش به ایران، یکساعت به تجریش گردی پرداخت.

زمستون گردیای رویایی در دور و بر تهران، واسه حرفه ایا و طبیعت گرده ها، فرصتای خوبی رو واسه گردش و تنفس اکسیژن خالص به وجود می آورد که اهالی ۱۵ میلیونی تهران،‌ نباید در روزای آلوده، این ظرفیتا رو از یاد ببرن. این فرصتای زمستون گردی رو در طول هفته های آینده بیشتر معرفی می کنیم.

تهران گردی، فقط به جنوب شهر و گردش در کاخا و موزه های مهم ایران که در مناطق مرکزی و جنوبی شهر مانند خیابون امام خمینی و منطقه بازار واقع شده، ختم نمی شه.
حتی به سمت غرب و گردش در بزرگترین دریاچه مصنوعی خاورمیانه هم متمرکز نیس.

بخشی از تهران گردیای زمستونی اهالی پایتخت، با وجود سرمای قابل توجه هوا، به مناطق شمالی این کلانشهر اختصاص پیدا می کنه که مناطق کوهستانی و بعضی وقتاً پر برفی هستن. بام تهران، یکی از این مقاصد جالبه که از این به بعد، مشتاقان اسکی بازی و ورزشای زمستونی، شک نداشته باشینً از اون به عنوان پاتوق جدید استفاده می کنن.

این روزا، هوای بام تهران بسیار سرده، اما در طول هفته پر از علاقمندان پیاده روی و کوهنوری و تله کابین سواری می شه و بخاطر این، بازار رستورانای سنتی و فرنگی بام تهران،‌ داغ تر از قبل می شه.
البته شرایط در دربند هم که کمی بالاتر از میدون قدس تهران واقع شده هم، مثل روال ماه های قبل، داغ داغه.

وقتی فرحزاد در حاشیه اتوبان یادگار امام تهران با مشکلات زیادی همراه شده و مثل قبلی، پاتوق تابستونی تهرانیای عاشق طبیعت گردی نیس، دربند و بام تهران،‌ جای خود رو به پاتوقای دهه شصتی طبیعت گردی تهران دادن.

یکی از پاتوقای تفریحی و تجاری تهران که در همه ایام سال، با تعداد خیلی از جمعیت پاساژگرد مواجه می شه، بازار تجریشه.

داستان قدیمی ترین بازار شمیران

بازار تجریش و منطقه تجریش و شمیران، از قدیما، یکی از مقصدهای گردشگری و تجاری تهرانیا بوده.
تجریش که دو خیابون مهم و بزرگ پایتخت یعنی دکتر شریعتی و ولیعصر، به اون جا ختم می شه، هر روز، پذیرای صدها هزار هموطن تهرانیست که واسه خرید و گردش و گذر به مناطق دیگه شهر، از این منطقه استفاده می کنن.

در منطقه تجریش، فرصتای گردشگری و خرید بسیاری واسه طیفای جور واجور سنی و همه جور سلیقه هست.
پیشرفت این منطقه، در کنار پر رفت و اومد بودنش، دلیل شده تا به قول قدیمیا: سر پل تجریش، صدها فروشگاه و رستوران و کافی شاپ ساخته شه و به خدمات رسانی به مخاطبان روزانه این منطقه مشغول گردند.

این مطلب را هم از دست ندهید :   چگونه زندگی آسوده و بی‌دغدغه داشته باشیم؟ بدون استرس، بدون اضطراب

کار و کاسبی در تجریش، بازم رونق خاص خود رو داره و این رونق، وقتی با توقف اتوبوسای عریض و طویل گردشگران خارجی هم همراه می شه، جذابیتای بیشتری به خود میگیره.

تجریش، به قول غربیا، زندگی شبونه (night life) جذابی مثل زندگی روزانه اش داره و بخاطر این، صبح تا شام، پذیرای بازدید علاقمندان به تهرانگردی در منطقه شمیرانه. از تجریش پیاده می تونین به دربند رفته و از طبیعت البرز استفاده کنین. در واقع از سر میدون قدس که در اول خیابون شریعتی قرار داره تا اول خیابون ولیعصر، پیاده روی جالبی رو واسه تجریش گردا به ارمغان می آورد که مغازه های بزرگ و کوچیک راه، شما رو با قابلیتای جور واجور این منطقه آشنا می کنن.

خیلی از پاساژای معروف تهران مانند ارگ و تندیس و امثالهم، در این منطقه قرار داشته که همه،‌ نزدیک بازار بزرگ تجریش هستن.

تجریش رو خیلیا با نام امام زاده صالح (ع) می شناسن که مدتهاس، پاتوق گردشگران مذهبی پایتخت هستش و همیشه مثل صحن بارگاه مقدس رضوی، پر از گردشگران و عاشقان خاندان اهل بیته که زوراش، از همه نقاط ایران هستن.

امام زاده صالح: تجریش گردی مذهبی

آستان مقدس امام زاده صالح (ع) از قدیما، یکی از مقصدای گردشگری مذهبی تو تهران بوده و حالا هم، روزانه پذیرای بازدید هزاران تن از مشتاقان این بچه امام موسی کاظم (ع) هستش.
اون طور که از کتیبه بالای سر در صحن بر میاد، امام زاده صالح، از برادران امام هشتم شیعیان بوده و بخاطر این، از بزرگ ترین زیارت گاه های پایتخت حساب می شه.

در این ویدیو، با این مکان مذهبی تجریش بیشتر آشنا شید.

بنای این مکان مذهبی، در سال ۱۳۵۱ در فهرست آثار ملی ایران قرار گرفت و با شماره ۹۰۹ ثبت شد.
بعضی، شمار زائران رو در طول روز، بیشتر از ۲۰ هزار نفر برآورد می کنن که به نظر می رسه، با در نظر گرفتن حجم تجریش گرده ها و علاقمندان گردشگری مذهبی در پایتخت، رقمی دور از انتظار نباشه.

طرح پیشرفت حریم با در نظر گرفتن افزایش زائران از سال ۱۳۷۴ شروع شده و ادامه داره.
اگه در زمستون امسال به این منطقه مذهبی تجریش مراجعه کنین، امکانات خوبی رو تماشاگر هستین که هم واسه پذیرایی از زائران و هم اینکه ظرفیتای پارکینگ و تردد و سرویس بهداشتی، در دسترسه.

یکی از معروف ترین چنارهای قدیمی سال ایران رو که بعضی قدمتش رو ۸۰۰ سال برآورد می کنن، در محوطه امام زاده صالح تجریش قرار داره.
فردی مانند ژان دیولافوا درباره این چنار گفته بود که محیطش ۱۵ متر و هر کدوم از شاخه های اون، مانند تنه درخت کهنسالی بر فراز بنای مسجد و دور و برش، سر به آسمون کشیده.

سرگذشت این چنار رو می تونین در این ویدیو  توجه کنین.

اگه خواستین به این مکان مذهبی مراجعه کنین، از تصویر بالا استفاده کنین که ساعات تشرق به آستان رو اعلام می کنه.
به هر حال، محدودیتای تردد به این قسمت از تجریش رو در تجریش گردی خود در نظر بگیرین.

اگه از امام زاده صالح خارج شید و به سمت راست حرکت کنین، بازار تاریخی تجریش پیش روی شما هستش که دیدن اونو به تجریش گردا پیشنهاد می کنیم.
گر چه کمی شلوغه و رفت و اومد در اون به کندی صورت میگیره، اما جذابیتای خاص خود رو داره و متر به متر اون، مغازهایی با خوردنیا و نوشیدنیا و پوشیدنیای بسیاره که خیلی هوس انگیز میشه.

به این موضوع دقت لازم رو به عمل بیارین که کنار بازار تاریخی تجریش هم، حجره هایی وجود دارن که در اونا، میشه میوه های فصل یا فصل قبل رو خرید. روبروی این بازار هم، پایانه اتوبوسرانی تجریش قرار داره که شما رو به نقاط جور واجور شهر می بره.

بازار تجریش: تجریش گردی رنگارنگ

بازار تجریش از جمله قدیمی ترین بازارهای تهران در منطقه شمیراناته. این بازار از سمت شرقی به تکیه تجریش و از سمت دیگه به میدون قدس (خیابون شریعتی یا کوروش قدیم) می رسه. بازار تجریش، گر چه مکانی قدیمی هستش اما در کنارش، بازارهای جدیدی هم احداث شده که مخاطبان بسیاری دارن.

این ویدیو، به مدت ۱۳ دقیقه شما رو به تجریش گردی در بازار رنگارنگ و تاریخی این منطقه می بره.

این مطلب را هم از دست ندهید :   ۱۰ واقعیت تکان دهنده در مورد نسل کشی ارامنه در دوران حکومت عثمانی

واسه همینه که تجریش گردی، همیشه در طول سال با استقبال گردشگران داخلی و خارجی همراه می شه و لوازمی که در اونجا در اختیار مشتری قرار میگیره، سلایق جورواجور رو پوشش میده. از صنایع دستی و ترمه و سفال و خاتم اصفهان گرفته تا سوغات تبریز و مشهد و پارچه های رنگارنگ و ادویه جات و عرقیجات کاشون و شیراز و خیلی از نقاط کشور، در این بازار رنگارنگ جذاب یافت می شن.

بعیده کسی به بازار بزرگ تجریش بره و دست خالی برگرده. در این بازار، در بخش فروش میوه، میوه هایی که هنوز در همه شهر گسترده نشده، مانند زغال اخته در تابستون و ازگیل در پاییز و مستان، مشاهده می شن.
حتی در آخر هر فصل، میوه هایی که در میوه فروشیای سطح شهر نمیشه پیدا کرد، حتما در این بازار، ردی از اونا هست.

البته الان که در همه جای تهران و ایران، توت فرنگی و موزه و نارگیل پیدا می شه، اثری از اون در بازار تجریش هم هست که یلدای رنگارنگ و شلوغی هم سپری کرد.

ورودی اصلی بازار تجریش، درست در ضلع جنوبی میدون تجریش واقع شده که ایستگاه BRT هم در اونجا قرار داره.
اگه احساس گرسنگی کردین، کودگان یا نوجوانانی رو مشاهده می کنین که به تبلیغ رستورانایی مشغول هستندو پلاکاردهایی نیر در دست دارن و شاید شما رو مجبور کنن که حتما منوی غذای اونا رو بخونین.

بازار تجریش در مرمتایی که در ۵ سال گذشته روی اون انجام شده، شیک تر از قبلی بوده و نظم بهتری بر اون حکم فرماست.

بخشی از بازار، موقوفه تکیه بزرگ تجریش بوده که امروزه، بخش میوه فروشی بازار قدیمی تجریش رو در خود جای داده  و در طول روز، پذیرای ده ها هزار مشتری از سراسر پایتخته و در تصویر زیر اونو مشاهده می کنین. در واقع بخش مرکزی بازار تجریش، تکیه بزرگ اون هستش که در ایام محرم و صفر، برنامه های عزاداری پرشوری در اونجا برگزار می شه.

مثلاً سر در کلیه مغازه ها، کاشی کاری شده و یادآور سردرهای باحال بازارهای سنتی تبریز و اصفهان و کاشون و حتی شیرازه.

ادویه فروشیا و عرقیجات فروشیای بازار تجریش، یادآوری بازار وکیل شیرازه که زعفران فروشیا و خشکبار فروشیای اونم، واسه ایرانگردان حرفه ای،‌ یادآور بازار بزرگ و تاریخی قزوین و بازار رضا مشهده. به هر حال، از کنار هر مغازه ای که گذر کنی، حس و حال جالبی به شما میده و در واقع سبک فروش در این بازار، با پاساژای لوکس شمال و شرق و غرب تهران کمی فرق داره و شاید همین موضوع، بر جذابیت بازار تجریش اضافه می کنه.

ترشی فروشیای خونگی و هم اینکه سبزیای بسته بندی شده در کنار سمنوی عمه لیلا که امروزه برندی سرشناسه، خانمای خونه دار رو به سمت خود میکشونه تا دست خالی از این بازار به منزل برنگردند. بازار میوه فروشای بازار قدیمی تجریش هم، ‌جشنواره ای از رنگا و طعمای مختلفه.

در کنار بازار قدیمی تجریش، پاساژی به نام پاساژ قائم قرار داره که پاساژی جدید و یکی از خروجیای بازار قدیمی تجریش رو شامل می شه.

این پاساژ هم حال و هوای خاص خود رو داره که در آینده دربارش صحبت می کنیم.
همین اندازه بدونین که در طبقه آخر این پاساژ، نمایشگاه دائمی فرهنگ و هنر ایران قرار داره و کلاسه های خطاطی و نقاشی و خوشنویسی در اونجا واسه همه سنین با هر سبک نقاشی، برگزار می شه.

اگه دوست دارین در محیطی هنری و جذاب، هنر نقاشی رو از آبرنگ تا مداد رنگی از تازه کار تا حرفه ای یاد بگیرین، پیشنهاد میکنیم تا به طبقه آخر پاساژ قائم برید. جایی که کودکان و نوجوانانی رو مشاهده می کنین که مشغول نقاشی کردن روی بومای کوچ و بزرگ بوده و نقشای جذابی رو به تصویر میکشن.

در طبقه آخر پاساژ قائم، که یه گالری گردی باحال رو براتون میسازه، هم می تونین با کلاسای نقاشی که کودکان و نوجوانان معمولا شاگرد اون هستن آشنا شید، و هم بخشی از تجریش گردی خود رو به شناخت مکتبای نقاشی و آشنایی با نقاشان صرف کنین.

خرید تابلوهای نقاشی با قیمتای جورواجور و تعامل با نقاشان و هنرمندان جوون و پیشکوست که کارای خود رو در این بخش از تجریش در برابر دید علاقمندان قرار میدن، بخشی از تجریش گردیای هیجانی رو دلیل می شه.

چیجوری به بازار تجریش بریم؟

واسه دیدن و گشت زدن در یکی از نوستالژیک ترین مقصدهای گردشگری پایتخت، میشه با اتوبوس و مترو به این منطقه رفت و پاییز گردی خاطره انگیزی رو تجربه کرد.
اگه خود رو از هر نقطه تهران به خیابون ولیعصر یا خیابون شریعتی تهران برسونین، از راه اتوبوسا می تونین در ایستگاه آخر که میدون قدس یا میدون تجریشه پیاده شده و به سمت این بازار رهسپار شید.

این مطلب را هم از دست ندهید :   خودکشی می‌کنم تا به من توجه کنی؛ گزارشی از بیمارستان لقمان حکیم تهران

اما اگه عاشق گردشگری با قطار زیر زمینی تهران هستین، از هر نقطه شهر، خود رو به انتهای خط ۱ مترو تهران که ایستگاه تجریشه برسونین. ایستگاه تجریش تا بازار تجریش، کم تر از ۲ دقیقه پیاده روی داره و یه بلیط رفت و برگشت اونم، ۱۱۰۰۰ ریال هزینه می بره.

نکته باحال درباره ایستگاه تجریش اون هستش که این ایستگاه، یکی از عمیق ترین ایستگاه های مترو تو تهران بوده که واسه رسیدن به درب ورودی اون از محل پیاده شدن از مترو، نیاز به به کار گیری ۴ دستگاه پله برقی ۵۰ متری دارین. به خاطر همین، اگه با مترو به تجریش میاید، باید با حوصله باشین. چون که دست کم ۳ دقیقه زمان میبره تا از پایین ایستگاه به درب خروجی برسین.

به هر حال، در این روزای شلوغ و دود آلود پایتخت، واسه گردشگری در تجریش، تا امکان داره از خودرو شخصی استفاده نکنین. اما اگه مجبور شدید که با خودرو شخصی به سمت تجریش بیایید، نگران نباشین. کمی اون طرف تر از بازار تجریش، یعنی در ضلع شرقی میدون قدس، پارکینگ طبقاتی هفت طبقه هست که می تونین خودرو خود رو در اونجا پارک کرده و خیلی راحت، به تجریش گردی بپردازید.

تجریش، نه در طرح ترافیکه و نه در طرح زوج و فرد. اما مشکل و رقابت پارکنیگ در این بخش شهر جدیه و بخاطر این، پیشنهاد میشه که با خودرو شخصی به این منطقه نیامده تا در ترافیک این محدوده گرفتار نشید. اما به هر حال، این پارکینگ در دسترسه.

درخشش تجریش گردی در فضای مجازی

بیشتر از ۶۰ هزار نتیجه جست و جو درباره تجریش گردی در اینترنت نشون میده که این منطقه تهران، یکی از مقصدهای گردشگر جذاب و هیجانی واسه گردشگران داخلی و بین المللی هستش.

در معروف ترین پرتال گردشگری اینترنت، درباره این منطقه، عکسا و اطلاعات بسیاری به وسیله گردشگران ارائه شده که نشون میده، تجریش واسه عاشقان پایتخت ۲۳۰ ساله ایران، مقصدی غیر قابل فراموش شدنه. گاردین، از جمله نشریاتی حساب می شه که سرویس گردشگری اون، بارها به این منطقه تهران اشاره کرد.

دیلی میل در سال ۲۰۱۵ میلادی هم چند بار درباره ظرفیتای گردشگری  شمال تهران به خصوص در بازار تجریش پرداخت.

پیشنهادای تجریش گردی

۱- پاییز گردی آخر هفته در تجریش و بازار قدیمی اون، فرصت خوبی واسه لذت بردن از هوای منطقه ای کوهستانی در شمال شهره. اونو بدون خودرو تجربه کنین.

۲- رستورانای سنتی و فرنگی متنوعی در دور و بر بازار قدیمی تجریش قرار داره که بعضی وقتاً، غذاهای خونگی رو تولید و عرضه می کنن.

۳- اگه به سمت بازار تجریش رفتید، دربند گردی رو هم می تونین در دستور کار بذارین.

۴- بازار تندیس، بازار قائم و بازار ارگ، سه بازار بزرگ معروف نزدیک بازار قدیمی تجریشه که گشتی در اونجا هم خالی از لطف نیس.

۵- در خرید اجناس غذایی غیر کارخانه ای، به روش نگهداری اون قبل از خرید توجه کنین.

۶- اگه علاقه ای به خرید میوه از بازار میوه فروشای بازار تجریش رو ندارین، می تونین از راسته میوه فروشا که روبروی ایستگاه مترو تجریش واقع شده‌،‌ استفاده کنین که قیمتای به طور کاملً متفاوتی با همدیگه دارن.

۷- اگه عاشق گالری گردی و موزه گردی هستین، موزه سینما و بعضی از گالریای شمال خیابون ولیعصر رو هم در برنامه تجریش گردی آخر هفته ای بذارین.

۸- بعضی از رویدادهای هفتگی و ماهانه سایتای معروف گردشگری مانند کوچ سرفینگ و اینترنیشن، در رستورانا و کافی شاپای دور و بر تجریش برگزار می شه.
می تونین این اطلاعات رو از بخش تهران این پرتالا بدست بیارین.

۹- در تجریش، سر خیابون ولیعصر، مغازهایی واسه فروش صنایع دستی ایران هست که آثار خوبی رو به نمایش گذاشته ان. هم از اونا و هم در پایتخت صنایع دستی ایران (خیابون نجات الهی)، می  تونید نتیجه های جدید هنرمندان صنایع دستی کشور رو بخرین.

۱۰- اگه واسه آخر هفته ها فرصتی خالی دارین، یادگیری هنر نقاشی، خطاطی، منبت کاری. مینا کاری و سفالگری رو در طبقه آخر پاساژ قائم تجریش پیشنهاد می کنیم که فرصتای هنری و کاری بسیاری واسه شما رقم میزنه.

۱۱- اگه از نظر مفصلی مشکل دارین و امکان پیاده روی زیاد واسه شما آماده نیس، پیشنهاد میکنیم از ایستگاه مترو تجریش که یکی از طولانی ترین ایستگاه های مترو تهرانه استفاده نکنین. به جای اون، از اتوبوس یا تاکسی واسه رفتن به تجریش بهره بگیرین.

bagh